Slag i magen på den moderna litteraturen

Jag är medlem på portalen Poeter.se. Där kan man publicera sina texter och läsa andras texter och kommentera och så finns det en del andra finesser som jag gillar. Gillar, förresten, det är en underdrift. Poeter.se är mitt andra hem. Idag meddelar redaktionen att portalen ska läggas ner. Så här skriver en av redaktionsmedlemmarna om anledningen till beslutet:

"Hela denna resa från noll medlemmar till över 15 000 har varit fantastik, men den sista tiden har inte varit lika fylld av lust. Det har blivit för många hårda ord, för många hotfulla mail/meddelanden till mig själv och till många andra, och nu även för många som ringer hem till mig och min familj."

Jag läser meddelandet med bestörtning. Jag står redo att med alla medel jag har för att se till att Poeter.se ska kunna leva vidare i någon form. Det här är ett slag i magen på en stor del av den moderna litteraturen som föds just på Poeter.se. Jag kommer att använda tid, kraft och engagemang åt att hitta en lösning på problemet.


Åsiktsmaskinen
Postat av: Effell

Jag blev också obehagligt överraskad av beskedet då jag läste det vid inloggning, och tar mig för pannan av trötthet över att detta problem - folk som blir osams och smutskastar varandra - måste drabba varje någorlunda känt mötesforum på Internet, enligt vad det verkar. Det är sorgligt. Jag hoppas att sajten räddas på ett eller annat sätt.

2007-12-21 @ 21:59:29
URL: http://effell.blogg.se
Postat av: Sandra Lang

Effell: Jag håller med dig. Jag blir också trött. Jag tror inte att folk har nåt bättre för sig, ärligt talat, än att hänga upp sitt liv och sin tid på fullkomligt meningslösa vendettor mot andra människor. Nej, jag föreslår en skärpning, en tillhyfsning av alla, jag strävar efter att främja ödmjukhet och värme, jag hoppas att 2008 kan bli ett år då vi ler mer mot varandra av värme, av tillförsikt och av allt det där andra som vi allihop faktiskt bär inom oss, den där medmänskligheten. Då skulle diskussioner om Poeter.se:s överlevnad kunna föras på en mycket finare och varmare nivå.

2007-12-21 @ 22:59:19
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Tobbe

Poeter.se är mer än bara en sida; det är en stor del av många människors liv. Och "Slag i magen för den moderna litteraturen" är inte en överdrift utan snarare tvärtom. Sidan innehåller över 300 000(!) texter och en stor del av det mest högkvalitativa som skrivits inom Svensk poesi, inte bara vad gäller samtiden utan någonsin.
Sidan föder kreativitet. Den har skapat en stor gemenskap och många vänner mellan poeter i hela Sverige.

Att någon/några ringer och hotar skaparen, eldsjälen, bakom poeter.se är någonting hemskt. Oförståeligt. Sådant som bara inte får ske.

Hoppas sidan går att rädda. Att någon kan förvalta dess arv.

2007-12-22 @ 00:30:12
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Tobbe

Poeter.se är mer än bara en sida; det är en stor del av många människors liv. Och "Slag i magen för den moderna litteraturen" är inte en överdrift utan snarare tvärtom. Sidan innehåller över 300 000(!) texter och en stor del av det mest högkvalitativa som skrivits inom Svensk poesi, inte bara vad gäller samtiden utan någonsin.
Sidan föder kreativitet. Den har skapat en stor gemenskap och många vänner mellan poeter i hela Sverige.

Att någon/några ringer och hotar skaparen, eldsjälen, bakom poeter.se är någonting hemskt. Oförståeligt. Sådant som bara inte får ske.

Hoppas sidan går att rädda. Att någon kan förvalta dess arv.

2007-12-22 @ 00:31:15
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Sandra Lang

Tobbe: Jag håller med dig fullkomligt. Tack för inlägget. Vi måste reagera och göra våra röster hörda. Det gäller särskilt just nu när den där förbannade huvudlösa egenskapen som smyger omkring på mänsklighetens skuggsida visar sitt fula tryne och skadar just eldsjälar. Utan människor som brinner för något och har modet att sträcka ut sina händer och låta oss andra följa med dem på resan är mänskligheten inget annat än en liten lort, och jag vill vara mer än så. Därför tänker jag stötta Poeter.se med alla medel jag kan.

2007-12-22 @ 08:31:17
URL: http://www.sandralang.blogg.se

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0