Så mycket fint i butikerna

I morgon infaller den officiella konsumtionsfria dagen. Såg ett inslag om det på tv i morse. Jag började fundera på hur mycket jag egentligen konsumerar i onödan. Det är mycket det. I tv-soffan intervjuades en tjej som försökt att leva så gott som konsumtionsfritt i snart ett år. Hon verkade vettig. Och hon hade klarat sig genom att låna på biblioteket, försöka byta till sig varor och så vidare. Hon hade två barn också. Men det hade inte varit några stora problem med att få ihop nödvändiga saker till dem heller under året, berättade hon. Jag tror på den där idén. Vi är inte riktigt kloka som konsumerar som vi gör. Egentligen. Men visst är det skönt att få shoppa undan ångesten. Det finns ju så mycket fint som man vill ha, eller hur?


Åsiktsmaskinen
Postat av: valle

Jag känner verkligen igen mig i det där. Jag ska vara med på en anti-konsumtionsgrej imorgon. Vi ska stå utanför ett köpcenter här i stan och dela ut lappar där det står varför man ska shoppa mindre. Men samtidigt så köper jag också ganska mycket onödiga saker. Det är inte alltid lätt att leva som man lär.

2007-11-23 @ 18:00:21
URL: http://imemine.blogg.se
Postat av: Tobbe

Vi lever i ett konsumtionssamhälle, så det är svårt att undvika.

Jag shoppar nog inte så mycket. Men min stora (onödiga) utgift är stadens alla caféer. Och det är ju också en konsumtion.
Och när jag tänker efter är man ändå ett offer för konsumtions och prylsamhället; kan inte gå någonstans utan min mobil, kamera, mp3-spelare, några böcker samt anteckningsblock.

kommer ihåg en man på tv som sa: "Materialismen dödar friheten". Och helt fel hade han nog inte ;)

2007-11-24 @ 22:24:44
URL: http://www.aberatism.com
Postat av: Sandra Lang

valle: Det är ju suveränt. Var inne på din blogg som hastigast och såg att du är engagerad. Jättebra. Jag blev jätteglad. =)

Tobbe: Bortsett från allt annat så är det väldigt skönt att få sjunka ner i en fåtölj på nåt café och dricka kaffe tills händerna och kroppen skakar och bara hålla i sig och låta några timmar passera och skaka ur sig en massa ord, skaka ner dem på pappret... Men ett offer för konsumtions-samhället är man, det håller jag med om. Vi gör det väl för att vi kan, antar jag.

2007-11-25 @ 17:45:00
URL: http://www.sandralang.blogg.se

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0