Domstolsväsendet i Sverige - nån som vill ta upp en match?

Jag skrev just att jag inte orkar ta upp nåt annat än mig själv just nu i den här bloggen. Jag ska på en gång dementera det påståendet en smula. Jag kan tänka mig att diskutera domar. överhuvudtaget domar. Med anledning av domen mot de så kallade Stureplansprofilerna, som Aftonbladet och säkert många andra med dem valt att kalla de män som anklagats för grova våldtäkter. Idag kom en fällande dom. Idag har hovrätten fastställt sin uppfattning i målet. Målet har varit ämne för en flod av artiklar och bamserubriker i tidningarna och diskutioner i tv och säkert också radio. Tingsrätten friade männen, efter vad jag minns. Hovrätten fäller dem alltså. Och det är gott och väl. Domstolen i Sverige är förhoppningsvis en pålitig instans. Bör vara en pålitilig instans som inte dömer någon oskyldig. Och är vi intresserade av hela sanningen? Vill och orkar vi bry oss om ett system som kanske knakar på mer än ett håll? Jag tycker att det är ett hemskt kackel i media innan dom fallit. Jag anser att det är tendentiöst och dålig journalistik. Det ska granskas, uppmärksammas och kritiseras. det ska lämnas ut till allmänheten via journalisternas pennor. Ja visst. Men det ska inte spekuleras så mycket som det görs. Tycker jag. det måste finnas respekt för juridiken och de människor som utövar den.

Jag är inte odelat postitivt inställd till det svenska domstolsväsendet. Det ska gudarna veta. men jag sätter min tilltro till att de rötägg som trots allt finns där tillhör en mikroskopiskt liten skara som för en hastigt tynande tillvaro och kommer att sluta i en skrubb på nån dammig landsortsdomstol, gärna längst ner i arkivkatakomberna och gärna fråntagen all egentlig makt att påverka något alls. Ungefär som den stackars killen i Office Space.

Det här är en del av det försvarstal jag tänkt skriva när jag blir gammal och pensionär. Jag måste minnas alla mina tankar.  Jag samlar mig tills vi möts igen.

Åsiktsmaskinen
Postat av: valle

kvällstidningsjournalistik (och ibland även övrig journalistik) bygger ju enormt mycket på spekulationer. Och det är förstås mycket mer säljande att formulera spekulationerna som om de vore sanningar än just spekulationer. men det är hemskt förstås.
Angående domstolsväsendet känner jag mig inte tillräckligt insatt för att ha någon egentlig åsikt men det är klart man hoppas att de gör ett bra jobb.

Tack för din kommentar förresten.

2007-10-17 @ 14:37:36
URL: http://imemine.blogg.se
Postat av: Sandra

Det enda jag känner är att man bör ha torrt på fötterna som journalist. Och man bör fundera på vad man uppnår med att publicera.

2007-10-17 @ 20:38:03
Postat av: Kallemange

Problemet är väl att respekten för människan är så ointressant för så många. Dels från dem som begår de helt meningslösa brotten men också från de som betraktar och skriver om dem. Det är en skam för alla oss som rörde sig runt Stureplan den aktuella natten att det som hände hände och utan händelse inget behov av varken domstol eller pissdålig journalist.

2007-10-18 @ 17:55:16
Postat av: Sandra

Kallemange: Jag håller med dig. Jag tycker att din kommentar är fruktansvärt viktigt. Skrev det här en gång i tiden: "Under fötterna på varje människa bor det gissningsvis så många vägar ut att vi går vilse om vi inte håller varandra i händerna. Ändå gör vi inte det." Vi är så förbannat vilsna idag att vi blundar, sväljer kameler och påstår att det luktar rosor när det luktar skit omkring oss.

2007-10-18 @ 19:00:46

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0