Mikael Tornving bryr sig

För några år sedan fick jag den äran att prata en stund i telefon med komikern Mikael Tornving. Vi, på jobbet, ville anlita honom för att på ett lättsamt sätt inleda ett par timmars konferensdiskussioner på temat respekt. Han skulle passa utmärkt, trodde vi: före detta officer OCH rolig. Precis vad som behövdes för att mjuka upp publiken, som bestod av fackligt engagerade officerare.


Det jag inte hade väntat mig var den extra dimension av äkthet och engagemang som Mikael förmedlade fullständigt klockrent till mig genom telefonen. Han bryr sig verkligen om frågor som handlar om respekt för mänskliga rättigheter, precis det vår temadiskussion skulle handla om.


Han blev mer än den där butter-roliga tv-personligheten när han förklarade sina åsikter och ställningstaganden för mig och jag ville ärligt talat inte att vårt samtal skulle ta slut. Tyvärr krockade datumet för konferensen med ett annat åtagande för Mikael. Så deltagarna på Officersförbundets konferens fick aldrig nöjet att se honom uppträda. Men samtalet jag hade med honom är ett fint och betydelsefullt minne.


Den  15 augusti i år var Mikael Tornving sommarpratare i P1. Jag lyssnade på programmet och blev så himla glad av att höra honom prata. Lyssna gärna på programmet, det gå ju att lyssna på det i efterhand på Sveriges Radios hemsida:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=2071


Åsiktsmaskinen
Postat av: Mapga

tack för tipset =)

2008-08-25 @ 12:48:24
URL: http://mapga.blogg.se/
Postat av: SvintoSara

Åh, det ska jag verkligen göra. Gillar honom jättemycket!

2008-08-28 @ 10:05:30

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0