Debatt om försvarsmakten i Sälen. Allt handlar om människor.

Jag har varit i Sälen några dagar. På en tillställning kallad Folk- och försvars rikskonferens. Eftersom jag har ett jobb där man måste ha koll på vad som händer med försvarsmakten så tog jag flyget från Arlanda i söndags. Med på flyget var en jätteblandning av politiker, försvarsmaktsliga chefer och journalister.  Vi landade på Mora flygplats och tog bussen därifrån till Högfjällshotellet i Sälen. Under tre dagar skulle det diskuteras allt mellan himmel och jord som har anknytning till försvarspolitik diksuteras.

Temat för söndagen var värderingar. Det tycker jag är bra. Visserligen hann jag inte vara med på de gruppdiskussioner som genomfördes, men jag lyssnade på intergrations- och jämställdhetsminister Nyambo Sabuni som dragit igång ett projekt för att - som hon uttryckte det -  skapa en förstärkt gemensam värdegrund i Sverige. Hon känner oro för att människor känner utanförskap i Sverige. Det gör hon rätt i. Jag hoppas nu att satsningen funkar, och att människor kan få känna en större värme och tillhörighet som kan ske på deras egna villkor, att de får vara som de är, mer i framtiden. Men jag känner mig ändå ganska skeptisk, alla människor måste få känna gemenskap och värdighet, på samma gång. Den regering som Nyamko Sabuni tillhör har inte gett mig den uppfattningen. Ännu.

Under måndagen och tisdagen har det mest varit krisen i försvarsmaktens ekonomi som varit tongivande i debatten, både i media och på själva konferensen. Jag har fått möjlighet att på nära håll följa debatten och lyssna på uttalanden från både ÖB och försvarsministern. Det är intressant, men nu hoppas jag att de verkligen sätter sig ner och pratar ut om hur de ska ha det och vad som ska göras. Det handlar om människor som är anställda i sveriges största myndighet. Politikerna och försvarsmakten måste visa dem respekt nog att våga säga precis som det är, både om sånt som gör ont och sånt som är positivt inför framtiden. Så, nu väntar jag på att de fortsätter som de lovade på konferensen.

Åsiktsmaskinen
Postat av: Svinto

aah, min pojkvän har varit och jobbat där, men det var förra året iofs...

2008-01-21 @ 00:24:34
Postat av: Sandra Lang

Vad tyckte han om spektaklet då?

2008-01-22 @ 13:56:06
URL: http://www.sandralang.blogg.se

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0