Jag var aldrig hemma, jag var i Eskilstuna

Klockan tio i nio, alldeles nyss alltså, upptäckte jag att min stora stora idol Marcus Birro ska morgonprata i Mix Megapol mellan kl 9 och 11. Så just nu sitter jag och lyssnar på det programmet. Och så fick jag inspiration så jag skrev en dikt.

Jag var i Eskilstuna

1997-2002


Jag har stängt dörren

Alla dörrar

Jag har inte klätt på mig idag

Ändå står jag här

Nånstans

Kanske på en tunnelbaneperrong

Helt nära dig

Jag vänder

Av bort

In

Inte ut

För fan

Inte ut

Då kan man gå

Sönder

Sönder

Man filar på bilden av sig själv hemma istället

Den där förställda, den där som egentligen inte finns

Nånstans

Hårt som fan binder man upp sig i sitt

Man hittar på

Man gör världen

Den där innanför dörrarna alltså

Till sitt eget djävla instängda paradis

Sitt universum med förbannat lågt i tak

Låga tankar långt under det där taket flöt nånstans mellan golvet och det trista taket

Hemma skymmer det tidigt

Sommarsolen värmer upp den trista asfaltstrottoaren utanför

Aldrig att jag skulle sätta min stackars fot på den där urblekta vägen utanför mitt hemskt trista hyreshus

Jag stannar inne

Som att mitt huvud aldrig fanns i närheten av mitt hjärta

Som att mina drömmar flög alldeles för snabbt för att mitt logiska, beräknande huvud nånsin skulle fatta att det bara var att blunda och sträcka ut,

Att det inte var svårare än så

Att det äkta livet skrattade helt fantastiskt pärlande nånstans där ute

Och var så fint och vackert


Det såg jag aldrig bakom de där tårarna som jag pressade fram

Under den där stackars huvudvärken som lade sig över min egen och säkert alldeles unika tomhet som jag odlade

I brist på annat

Och mot bättre vetande


Nej, jag var aldrig hemma

Jag var i Eskilstuna

1997-2002


Åsiktsmaskinen
Postat av: Svinto

Oj oj oj, bodde du där i 5 år!

2008-07-09 @ 11:31:22
Postat av: Sandra Lang

Ja. Först pluggade jag ju på min utbildning i tre år, och sen stannade jag kvar i två år till medan jag jobbade i Stockholm. Då pendlade jag mellan tråkstan (E-tuna) och kulstan (Sthlm) varenda dag. De sista månaderna bodde jag dock en del hos Martin. Sen flyttade jag in hos en farmor till en kompis, på Kristinelundsvägen i Huvudsta faktiskt. =) Där bodde jag i lite mer än ett halvår. Sen flyttade jag och Martin ihop och bodde i Segeltorp, bortanför Fruängen, nästan vid Ikea vid Kungens kurva. Där bodde vi i drygt ett år. Sen köpte vi lägenheten i Ursvik i november 2004, och där bodde vi tills vi flyttade in i den nya lägenheten. Puh... Vilken flytthistoria man har...

2008-07-09 @ 13:00:28
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: Sandra Lang

... och i Eskilstuna hann jag bo på tre ställen på de där fem åren...

2008-07-09 @ 13:01:11
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: Svinto!

Ja jösses alltså! Men vi är sååå glada att ha dig här nu! Ses imorgon (eller idag menar jag...)

2008-07-10 @ 02:07:04

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0