Vägen är målet

Det är dags för operation Planera och Genomföra för fröken Lang. Det har det förvissor varit till och från under rätt länge och jag har försökt lite halvhjärtat då och då tidigare. Men nu har sakler ställts på sin spets och jag står inför ett vägval i mitt liv: Antingen drarjag på i gamla hjulspår och försöker trivas med det - vilket jag ju inte gör - eller så satsar jag och vinner förhoppningsvis något. Alternativ två lockar och det är alternativ två jag nu har valt. Det handlar först och främst om vad jag ska jobba med, alltså vad jag ska glöra för att få lön. Jag har ärligt talat varit dålig på att Genomföra de planer jag eventuellt haft för min karriär förut. Nu ska jag satsa på att Genomföra. Det är läskigt eftersom det betyder att jag sätter en hel del av det jag redan har idag på spel. Jag kommer att byta bort det jag har mot något okänt, helt enkelt. Men det där okända har iallafall en yttre form, vilket den har fått under de senaste vekcorna. Nu är det upp till mig att fylla det med något vettigt.

Livet pågår nu och här och hela tiden. Och livet är allvarligt. Det kan gå åt helvete men det kan också gå mot stjärnorna. För att citera en person jag har tagit stöd hos de senaste veckorna. Det ska jag komma ihåg. Han sa också: Skriv färdigt din roman. Jag log inuti när han sa det. Det symboliserar så mycket. Det betyder: GÖR FÄRDIGT! Vad det än handlar om. Så jag ska GÖRA FÄRDIGT helt enkelt. Varken mer eller mindre. Det har varit mitt problem, att jag gjort saker och ting halvhjärtat och inte blivit klar, inuti har jag inte kunnat känna någon stolthet för det jag sysslat med. Så, plans are nothing, planning is everything (han citerade Eisenhover tror jag), och jag tror det var så citatet löd, men alltså, hur som helt, det gäller att planera (och alltså sen Genomföra), men VAD som sen blir genomfört, det vet man först efteråt, alltså, PLANS are nothing. Eller, nu kom jag på det: VÄGEN ÄR MÅLET! =) Jag har stått och stampat förut. Nu måste jag komma iväg.

Puss på er!


Åsiktsmaskinen
Postat av: sara

aaah ett mycket bra tips för mig med att färdigställa... :o) lite trött är jag men jag mailade dig på fejjan.



kram kram

2008-06-26 @ 18:45:37
Postat av: lollo

yes! det är alltid vägen ... att skriva på en roman har jag gjort från och till i typ 7 år ... och det är det som håller mig vid liv, som får mig att se sammanhang i min tillvaro, att nå målet är stort men så fort målet är nåt måste man börja på en ny väg ... mer än hälften av vad jag skriver kommer aldrig i tryck. prova med att sätta små mål ... en timma eller en sida om dagen ... efter ett år har du 365 sidor. en skitbra start. do it now! många kramar

2008-06-27 @ 16:29:13
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: Sandra

sara: Kram! =) Ses snart!

lollo: Tack så mycket för tipsen och uppmuntran. Det ska jag verkligen tänka på när tvivlen kommer över mig som fula svarta spöken.

2008-06-28 @ 09:11:58

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0