Dags att ge Sveriges elever sina välförtjänt höga betyg

I följande inlägg kommer jag att vara kompromisslös. Passar det inte så kommer den här unga damen inte att ligga sömnlös över det. Tough luck som det heter. Nämligen: Jag såg nyss en repris av det sista, eller kanske var det näst sista, avsnittet av SvT-satsningen "Klass 9A". I avsnittet fick klassen veta sitt resultat på en massa nationella prov. I de flesta av ämnena låg klassen bland de fem bästa klasserna i landet. En av tjejerna i klassen hade alla rätt på det nationella provet i matte. Jag fick rysningar av det här programmet. Det var av skräckblandad förtjusning. Det är ju så här det ska vara, tänkte den gamla pluggisen i mig. Det är ju hit alla kan komma. Och ändå... fy fan... ändå finns det elever, många elever, i vårt land, som inte tror att de kan, som fan ta mig aldrig får rätt uppmuntran, stöd och pedagogik som behövs för att de också ska kunna stoltsera med fantastiska betyg på examensdagen. Inställningen bland skolverket ochj politikerna på samtliga nivåer i det här landet suger fetaste flottpommes. De gör inte tillräckligt för att eleverna i vårt vackra avlånga land ska nå dit de är ämnade. Och här måste makthavare i skolfrågan på alla nivåer tänka om. Det är fullt genomförbart. JUST DO IT!

Åsiktsmaskinen
Postat av: Kallemange

Ciao, det är människans drivkraft det är fel på. Skolan ska tillvarata elevers intressen för lärande. Nu när eleverna (barnen) inte är intresserade blir skolans uppgift att väcka intresset, något som den fundamentalt inte är byggd för. Varken personellt eller fysiskt eller i bokform. Svennebanans disnyfikenhet är problemet och det tror jag faktiskt att makthavare känner till. Så Sandra, det är upp till dig och alla oss andra att höja nivån på engagemang. Du har ju en blogg. Som fortfarande är spännande att läsa.

2008-05-05 @ 09:10:59
Postat av: Sandra Lang

Kallemange: Att lära sig något är uppbyggande, att inse att man kan ta in, bygga på med mer kunskaper och insikter gör att människor växer. Jag påstår att det till och med finns krafter bland Sveriges makthavare inom olika instanser som medvetet väljer bort att satsa på vissa grupper i samhället. DET ÄR FUNDAMENTALT FEL. Jag strävar efter att alla människor ska kunna känna sig lika mycket värda, att man ska satsa lika mycket på alla elever, och att vi ska satsa stort, för det grå. Sveriges makthavare har bakbundit sig själva och tittar åt ett annat håll när misären i skolan vänds upp i nyllet på dem.

2008-05-05 @ 15:33:00
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: sara

amen!

(fast jag kanske inte skulle använda det ordet...)

2008-05-06 @ 01:20:39
URL: http://www.svintosara.blogg.se

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0