När man skapar sitt eget fängelse är man illa ute

Björn Ranelid, Kay Pollak, Henrik Schyffert och Expressens kultchef satt och pratade om begreppet "pretentiös" i SvT i veckan. Säga vad man vill om Björn Ranelid, men han försvarade något som jag verkligen ställer mig bakom, nämligen rätten att passionerat och med största allvar gå in för något, att till hundra procent stå för något, och att, oavsett vad som händer, sträva mot sina mål. För mig är det en absolut självklarhet och livsviktigt att behålla tron på mig själv och att inte ge upp mina ideal och min längtan. Herrarna i tv-studion var av delade meningar. Kay Pollak - fantastiska Kay Pollak - berättade att han alltid menar allvar med det han gör, han tror på det han gör, det måste man göra. Henrik Schyffert och den där Expressen-mannen, var lite fegare, enligt mig, och menade att man inte får ha för höga ambitioner, man måste typ veta sin plats, annars blir man bara löjlig. Jag kände mig spyfärdig när jag hörde det. Snacka om att vara förslavad av förbannade Jante-lagen. Äckligt!!! Nån djävel måste väl för i helvete våga höja blicken, se hela stjärnhimlen och sträcka armarna mot den? Givetvis kan man inte omfamna hela himlen, men man har all rätt i världen att sikta hööööögt!!! Henrik Schyffert hade snöat in på rimlighet. Han ansåg att det måste finnas rimlig grund för det man säger sig vilja ta sig för. Att det måste finnas grund och belägg för det man säger sig stå för och sträva mot. Alltså, Herr Henrik Schyffert... om du nu är så road av att kommentera andras tillkortakommanden, och orimliga drömmaroch önskningar, så visst, var så god, men jag kommer för alltid att undra vad meningen med det är. Vad är meningen, vad är storheten med att racka ner på någon som vill något? Alltdi när någon kommenterar någon annans strävanden så undrar jag vad den personen själv vill dölja. Varför säger den inte något om sina egna tillkortakommanden istället? Jag vill alltid ha konstruktivitet. Men att förminska någon annan är bara destruktivt. Var givmilda istället och se något bra i människors kamp och strävan istället. Snälla!!!

Åsiktsmaskinen

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0