Augustpriset i blickfånget

Jag blev bjuden till Augustgalan som gick av stapeln ikväll. Jag längtade hela dagen och så tillslut fick jag kliva innanför dörrarna på koncerthuset vid Hötorget och det var lycka från första sekund. Det är så vackert därinne. Jag hade aldrig varit där tidigare. Trots att jag älskar symfoniorkestrar. Det är skamligt, jag vet, men jag ska gå och lyssna i vår, jag lovar mig själv det nu! Det var Posten som hade bjussat på biljetten min och de passade på att ha lite fördrink en timme innan proiserna skulle delas ut. Vi fick lyssna på ett litet föredrag om ordets makt, av Amnestys Sberige-chef (tror jag), som berättade om författare och journalisters kamp för yttrandefriheten runt om i världen. Jag tror inte jag fattar hur bra vi har det här i Sverige, men en sån föreläsning ger vissa insikter. Jag blir så tacksam över allt vi har här. Och så blir jag peppad att utnyttja mina rättigheter. Min författarsjäl log i hela sitt väsen inuti mig ikväll ska ni veta.

Efter föredraget var det dags att släntra ner till konserthallen och där gick jag förbi Erland Joesphson. Legenden! I was in heaven! Sen tog jag min plats och lyssnade på konferencieren Cattis Ahlström som tog oss med genom kvällen och jag NJÖT!!!!!!! Det var så himla härligt att få vara med. Svante Thuresson kom förbi och jammade och Marie Göranzon delade ut priset till årets bästa skönlitterära bok, som gick till mysfarbrorn PO Enquist - som jag för övrigt vet noll och intet om, men det han sa på scenen ikväll gjorde mig varm. Snacka om att jag behövde få vara med ikväll.

Dessutom träffade jag författarinnan Viveca Sten, som skrivt boken I de lugnaste vatten. Viveca är chefsjurist på Posten och det var Posten som gett mig en biljett till galan så hon stod där med en kollega som började prata om att hon var författare också, och då började jag ju såklart att peppra henne med frågor, det var ju så himla häftigt att få hänga en stund med henne. Hon var häftig. Jag ska köpa hennes bok. =) INSPIRATION!!!! Ja, vilken härlig kväll det var! Och: En tjej som heter Lyra vann kategorin Lilla Augustpriset! Bara namnet gör mig glad! HUrra alla vackra vinnare! Puss och kram alla!!!!

Åsiktsmaskinen
Postat av: Jennie

Coolt! Jag vill också träffa kulturpersonligheter. Kanske borde ta ett jobb på Kulturdepartementet, de ringde igår och erbjöd...

2008-11-26 @ 11:47:48
URL: http://supermatten.blogg.se/
Postat av: Sandra Lang

Jennie: Ja, jag fick värdlens inspiration!

2008-11-27 @ 08:30:54
URL: http://sandralang.blogg.se/
Postat av: Svinto

Åh vad härligt!!!

2008-11-27 @ 23:59:29
Postat av: Sandra Lang

Svinto: Ja, jag är så himla glad över att jag fick gå på galan. Det kändes ovant, men tufft!!! =D

2008-11-28 @ 12:12:08
URL: http://sandralang.blogg.se/

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0