Rätt att utse Mikael Wiehe till Årets republikan

image9

Heja Mikael Wiehe och heja Republikanska föreningen som valt honom till Årets republikan. Utmärkelsen tillkännagavs på Mynttorget i Stockholm idag under det som föreningen kallar Republikens dag.

Så här motiverar föreningen sitt val (citat från föreningens hemsida http://www.repf.se):
"Han fick priset eftersom han inför danska och svenska kungligheter tog upp en kontroversiell politisk fråga. Det är alltför vanligt att artister bara bockar och bugar inför kungligheter. Mikael Wiehe uppträdde utan någon form av perverterad respekt för dessa kvarlevor från den tid då Danmark och Sverige var diktaturer. "

Och så här säger Årets republikan själv om utmärkelsen (också det hämtat från ovanstående hemsida):


" - Denna utmärkelse har jag mottagit med stolthet och glädje. Mitt politiska utspel i kungligheternas närvaro illustrerade på ett tydligt sätt något viktigt. Det är orimligt att Sverige företräds av en person som inte förväntas ha någon som helst politisk åsikt om någonting. Sverige måste ha en demokratiskt tillsatt statschef som själv kan framföra kritik när han eller hon är på statsbesök, säger Mikael Wiehe. "


Jag är medlem i föreningen sedan någon månad tillbaka och besökte föreningen på deras tillfälliga mötesplats på Mynttorget. Det var kul att få prata lite med andra som delar mina uppfattningar som vilket statsskick som Sverige borde ha.

Åsiktsmaskinen
Postat av: valle

Jag skulle nog också föredra om Sverige var en republik. Samtidigt är det lite otäckt med den enorm makt presidenten får i vissa republiker. USA är ju skräckexemplet men även i Italien och Frankrike har ju presidenten enorm makt.
Men jag håller med om det Mikale Wiehe säger, moarki är definitivt inget bra statsskick.

2007-06-07 @ 23:21:25
URL: http://imemine.blogg.se

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0