Varför räcker det intemed regering och riksdag???

Puh! Nu har jag skickat iväg den första inlämningsuppgiften i min kurs. Har suttit och tragglat med Big Bang-teorin och solsystemets uppbyggnad. Det är inget jag känner till så mycket om så det var kul att lära sig hur det egentligen ligger till. Nästa utmaning är kapitel två i kursboken, nämligen en presentation av jordens innanmäte. Ska bli spännande.

För övrigt: Avskaffa monarkin! Jag tycker att vi svenskar borde kunna klara oss här i världen utan ett kungahus. För i det där kungahuset bor det en familj. Och det bor en djävla massa familjer runt om i hela landet. Och skillnaden är... ?????? Jag önskar att monarki-kramare kunde vakna upp och inse att det har gått över löjlighetens gräns!!!! Det är ta mig fan en familj som alla andra!!! Det är som Kejsarens Nya Kläder all over again! De är ju nakna, för i helvete! Vad är det vi ser som är så bra? Det är inte riktigt klokt! Och frågan om vilket statsskick vi skulle ha istället borde inte bli så infekterad som jag upplever att den blir när jag börjar diskutera ämnet. Att det enda alternativet till monarki skulle vara republik, det fattar jag inte... Eller, det gör jag i och för sig, men så många verkar vara jätterädda för att vi skulle få en dåligt fungerande republik. Varför skulle vår republik fungera sämre än hur vi leder vårt land idag? Kungen har ingen politisk makt ändå. Den politiska makten skulle alltså ligga hos presidenten. Ett tankte-experiment: Låtsas för din inre syn att Fredde Reinfeldt är president. Fundera på vad skillnaderna skulle vara jämfört med dagens regering och riksdag. Jag ser ingen skillnad alls. Ta bort kungahusrt och fortsätt att köra Sverige på motorerna REGERING och RIKSDAG!!!! Hallå? Någon däremot? Någon som vet hur ett statsskick fungerar? Jag lyssnar gärna om någon vill förklara för mig varför det inte skulle kunna gå att styra Sverige så.

Tacksam för svar.

Åsiktsmaskinen

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0