Självförtroende ett ruttet modeord

Jag visste inte att jag hade dåligt självförtroende förrän någon kom och sa det till mig. Den här meningen stör mig. Jag vet att jag inte har så värst mycket att komma med, jag är ganska dåligt allmänbildad och jag har inte så stora kunskaper om så värst mycket. MEN, och det är ett förbannat stort och mäktigt MEN: Inte fan sitter mitt självförtroende i det.

Ett självförtroende är inte något man så lättvindigt kan bestämma graden på. Men det tycker jag folk gör lite till mans varje dag. De säger: Hon har så dåligt självförtroende. Eller: Hennes självförtroende skulle man ha. Och så sucker de och drömmer sig bort. Jaha, tänker jag istället. Snacka går ju. Men det är relativt få som verkligen går djupare ner i den personen som de just uttalat sig om. Hon som anses ha dåligt självförtroende kanske inte alls har det utan helt själv väljer att vara på ett visst sätt och gör sina val baserat på fantastiskt väl underbyggda argument. Hon kanske säger - Nej, det där kan jag inte. För att hon har analyserat situationen och inser att nej, det där kan jag faktiskt inte.

Och hon som påstås ha så briljant bra självförtroende, hon kanske bara klampar på och kör över folk för att hon inte har vett till nåt annat och så får hon sin vilja igenom och driver igenom sina projekt utan att blinka. Jag gillar inte sånt.

Och hela det här snacket om bra eller dåligt självförtroende, det är vad jag kallar kvasidiskussioner. Det är på gränsen till fegt att komma med såna irrelevanta argument. Det visar på nån slags rädsla att säga att nån har dåligt självförtroende. Det är som att man har något att dölja själv när man måste börja prata om andra. Dåligt. Värdelöst.


Åsiktsmaskinen
Postat av: Kallemange

Tycker bättre om ordet självkänsla, den kan vara god och svag, gillar inte bra eller dåligt. Är självförtroende en integritetsfråga vi är sårbara att få kritik för? Är det ens negativt för omgivningar att hantera personer med "dåligt s t"?

2007-08-23 @ 19:04:14
Postat av: Sandra

Kallemange: Jag tror att mycket av det jag skriver i mitt inlägg handlar om hur jag känner inför ordet och hur det används, jag har inga särskilda vetenskapligt bevisade belägg för det jag skriver, så du har helt rätt i att det kanske istället handlar om integritet. Det är fullt möjligt att det är självkänsla jag menar. Det ska jag fundera på. Tack för att du satte mina tankar i rörelse. =) Dock är det själva synen på folk som jag främst vill belysa här,jag tycker det är dåligt att så många verkar döma hunden efter håren. Det verkar som att många pratar om andra i gruvligt grunda och allmänna ordalag för att de själva inte har så mycket att komma med i sitt eget liv. Gillar jag inte.

2007-08-23 @ 20:29:51
Postat av: Kallemange igen

Är det lätt att förenkla människor? Kanske ett uttryck av beundran egentligen, eller? Att hata är att älska du vet...

2007-08-24 @ 16:59:49

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0