Först till kvarn... NOT!!!

Artighet på SJ-tåg midsommardagen 2007:
Jag och min pojkvän tog tåget från Örebro idag. Ungefär strax före kl 13.00 går vi på tåget. Vi sitter i den sista vagnen, men vi kliver på någonstans i mitten av tåget. Vi går igenom vagn efter vagn. Det är nästan bara tomma säten överallt. Vagn efter vagn. Tomma säten. Till slut kommer vi till våra platser, hivar upp våra ryggsäckar på bagagehyllan och sätter oss ner. Vi hinner väl andas typ tre andetag innan två andra resenärer kommer fram till oss, tittar på numren på vära säten och säger att det är deras platser. Jag å min sida vet att numren på våra biljetter stämmer överens med numren på våra säten. Jag brukar nämligen kolla klockslag, datum, platsnummer och allt annat som kan tänkas innehålla mer eller mindre värdefull information för mig som resenär. Ungefär en miljard gånger kollar jag sånt innan jag åker nånstans. Jag är alltså säker på att det är våra platser.

Ändå suckar jag bara lätt, ser på min pojkvän som reser sig, plockar ner vårt bagage och kliver åt sidan med mig i släptåg. Vi mumlar något om att det måste ha blivit en dubbelbokning. Det andra paret är som ett eko: "Ja, det måste ha blivit nån slags dubbelbokning". Sen sätter de sig ner vid VÅRA platser och VI går och letar upp några andra platser att sitta på. Och platser är det ju gott om. FÖRVISSO!

När vi satt oss tillrätta börjar det gå upp för mig att det borde ha varit det andra paret som skulle ha letat upp några andra lediga platser. Det andra paret borde ha insett att VI VAR DÄR FÖRST!!! Fan, de borde ha insett det idiotiska i att VI SOM REDAN SATT DÄR inte skulle behöva flytta oss för att SJ råkat dubbelboka oss alla fyra i ett djävla tomt tåg. Men ändå var det jag och min pojkvän som stack iväg från det som i mitt huvud nu är ett stridsfält. Det var VI som drog oss tillbaka med svansen mellan benen, som om det var vårt fel att SJ klantat till det.

Fan.

Men självklart rann det ju av mig väldigt snart, nu är det bara en fånig liten anekdot, men alltså, principen är väl att man inte ska behöva flytta på sig om man kommit först till en plats som man betalt för, oavsett hur många bokningar bolaget har gjort på platsen?

Grrrrrrrrrrrr!


Åsiktsmaskinen

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0