Det viktiga stundande bröllopet

UD flaggar för bröllop mellan kronprinsessan och Daniel. Jag mår illa. Kungligt = äckligt. Ursäkta mig lite, jag har inget emot någon i kungafamiljen, jag gillar inte monarkin, bara. Hur kan en familj vara så förbannat viktig? Vad har vi inte förlorat av värdighet när vi är så upptagna av att följa det kungliga livet och levernet på behörigt av stånd i pressen, eller några gånger per år, på slottsbacken? Jag frågar er då, monarkister: Vad ställer ni för krav på vår kungafamilj? Abdikera, kungen. Låt Sverige bli ett modernt omdöme, istället för ett omodernt kungadöme.

Skulle kungen dra ut i strid? Och vilka strider utkämpar han idag? Vad gör han för Sverige, egentligen? Någon sa till mig en gång att han är en god ambassadör och avlastar politiker med flera genom att visa upp sig utomlands. Men hallå... ? Han kan väl inte ersätta nån annan? Han är vare sig politiker eller företagsledare. Vad är han egentligen? Ja, jag låter kritisk, men kan nån förklara det här med monarkin för mig, så att jag förstår.

Kungssången

Text av C. V. A. Strandberg
Musik av Otto Lindblad
 
1
Ur svenska hjärtans djup en gång
en samfälld och en enkel sång,
som går till kungen fram!
Var honom trofast och hans ätt,
gör kronan på hans hjässa lätt,
och all din tro till honom sätt,
du folk av frejdad stam!

2
O konung, folkets majestät
är även ditt: beskärma det
och värna det från fall!
Stå oss all världens härar mot,
vi blinka ej för deras hot:
vi lägga dem inför din fot -
en kunglig fotapall.

3.
Men stundar ock vårt fall en dag,
från dina skuldror purpurn tag,
lyft av dig kronans tvång
och drag de kära färger på,
det gamla gula och det blå,
och med ett svärd i handen gå
till kamp och undergång!

4.
Och grip vår sista fana du
och dristeliga för ännu
i döden dina män!
Ditt trogna folk med hjältemod
skall sömma av sitt bästa blod
en kunglig purpur varm och god,
och svepa dig i den.

5.
Du himlens Herre, med oss var,
som förr du med oss varit har,
och liva på vår strand
det gamla lynnets art igen
hos sveakungen och hans män.
Och låt din ande vila än
utöver nordanland!


Åsiktsmaskinen
Postat av: Kallemange

Finns det länder som ändrar statsskick bara för att deras kungar, drottningar eller presidenter för tillfället är patetiska? Jag kan tycka att det verkar drastiskt. Vem vet om några hundra år vad vi anser om den kommande kungen? Jag har lite större problem med att en vanlig stureplansgymare ska hänga med kronprinsessan, men kärleken är väl totalt blind även på den samhällsnivån.
Så ledsen Sandra, jag håller inte med den här gången. Snyggt att du kunde hela sången ord för ord(!!)

2007-10-19 @ 16:19:05
Postat av: Sandra

Kallemange: Intressant inlägg. Jag vill veta hur folk tänker om monarkin, så din kommentar är väldigt välkommen. Men vem - och vad kallas det skikt som den personen kommer ifrån - tycker du att hon ska hänga med?

Och sången... jag gillar melodin, och det är typ skämmigt. Blir jag apkänd nån gång och får vara med i Videokväll med Luuk så får jag väl välja Kungssången som min skämslåt. Ser du på det programmet förresten? Jag gillar det. Avsnittet med Leif GW Persson är suveränt. Visste inte så mycket om honom förut, men gubben är ju störtskön.

2007-10-19 @ 21:25:37
Postat av: Sandra

Kallemange: En sak till bara, min önskan om att slopa monarkin grundar sig inte bara på gårdagens avslöjanden om ett eventuellt bröllop. Jag gillar inte monarkin som företeelse.

2007-10-20 @ 07:16:50
Postat av: Kallemange

A. Vet inte. Vet bara att det brukar bli dåligt att mixa maktmänniskor med vanligt folk. Antingen avtar makten eller blir vanligt folk galet maktkåta. Typ Karl XII hängde väl inte med någon lodis från Ockelbo?
B. Luuk har hittat hem, jag skrev nåt om det i mitt senaste inlägg i den nedlagda bloggen. Du som är bra på språk borde rimligen älska Leif GW. Han har det där språkbruket som är svårt utrotningshotat idag. Det som innebär att ord får kraft och vinner mark, bara genom att vara just ord. Ungefär som jag gissar att du tänker med ditt skrivande. GW får mig att haja till, han talar till mig, det klargör och förenklar. Och är väldigt ofta roligt.
Sist: Låt gå för ditt ogillande av monarkin. Jag tycker också det är för jävligt så lite de åstadkommer. Men jag gillar inte Reinfeldt heller. Och tyoker ändå att riksdag och regering är nåt som behövs. I hopp om av en dag få se en makthavare med ett sympatiskt och människovänligt tänkande. Jag lär få vänta. Länge.

2007-10-22 @ 20:46:07

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0