Önskar att jag satt på tåget söderut

Skulle vilja sitta på ett kvällståg söderut just nu. Skulle vilja kunna sluta ögonen, bara några sekunder, och höra tåget röra sig genom kvällen och naturen. Skulle vilja sitta där med min kaffemugg och veta att jag lämnar stan för en tid nu, veta att jag är på väg ner till Skåne och över bron till Danmark. Skulle vilja veta att jag har en liten lägenhet där, skulle vilja ha den, skulle vilja kunna gå omkring i Köpenhamn och känna till stan, skulle vilja känna mig trygg där, hemma, skulle vilja få distans till Stockholm. Stan har hunnit upp mig i halsen. Jag stapplar fram på gatorna, dricker mn Mocca Latte, men jag är inte på riktigt, jag snavar och skaver hål på mig när jag susar fram på trottoarerna i mina höga stövlar. Jag skulle vilja vara en sjörövardrottning istället. En flinande Pippi Långstrump, starkare än nån annan, skulle vilja kunna gå över havet mot solen och doppa tårna i det varma söderhavet och skicka post i flaskor av vackert glas och blinka mot stjärnorna och gå igenom allt.


Åsiktsmaskinen

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0