"Vad vi är här för att göra"

Satt och kollade igenom mitt arkiv på Poeter.se. Den här texten skrev jag den 3 augusti förra året:

Svartkonst är att på ett oskyldigt papper dölja sina intentioner bakom välputsade fasadord

Jag blir trött och förbannad när jag upptäcker att mina ögon har klättrat uppför sådana väggar

Det finns dimensioner i språket, prunkande poesiängar att springa ut på och litterära motorvägar att spränga ordvallar på.

Där finns skönheten, religionen och sanningen.

Det finns nerbrända slott, skövlade skogar och förgiftade sjöar i det här landet också. Öknar utan brunnar, hopsydda ögonlock och vacuumförpackade lungor.

Det är svartkonst på den allra högsta nivån.

I bakgrunden hörs Titanicviolinisternas ömma toner. Bråddjupet bara en sjunkande isbrytartanke bort.

Vi måste lämna våra kappor i svartkonstnärernas hall och vända i dörren. Vi kan inte lockas att trampa deras golv. Vi kan inte skåla med dem i deras ära. Vi kan inte tillåta oss att luckra upp vårt språk i deras sällskap.

Vi har en annan agenda. Vi måste säkra vår grund och lära oss att tyda svarta ord på svart papper. Vi har en skyldighet att skydda alla oskyldiga papper mot giftiga ord. Vi dör, men vi lever genom våra ord.

Vi har en säkerhet, en garanti, vi har nobla hjärtan, vi tär på säkerheten i de korruptas penseldrag. Vi stoppar tiden, bänder tillbaka svartkonstnärernas planerade segertåg.


Åsiktsmaskinen
Postat av: Sara

aaaah, you got talent thats for sure...

2008-05-31 @ 12:40:54
Postat av: Sandra

Sara: TACK SÅ OTROLIGT MYCKET!!! Den här texten betyder så mycket för mig. Jag sticker inte under stol med det. Jag vet att världen inte är svart eller vit, men jag vill att människor inte ska försöka att dölja saker av rent egoistiska skäl, och jag vill att mina texter ska bli så rena från onödigheter som möjligt, då är de som starkast, då kan de bli hur starka som helst, men det kräver stort mod från författaren, och jag vill så gärna uppmuntra författare till det modet. Med författare menar jag i det här fallet ALLA som skriver för att påverka människor i nån rikting. Det är bland det vackraste som finns när en författare hittar rakt in i ljuset med sin text. Jag vet, det låter pompöäst, men jag försöker helt enkelt beskriva hur jag känner för skrivandet. =)

2008-06-01 @ 21:42:20

Något du vill tillägga? Välkommen att lätta ditt hjärta!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0